Rabu, 1 Jun 2016

Aoi Bungaku


Assalamualaikum, salam sejahtera..
     Apa khabar pada semua pembaca dunia anime Cik Moon, harap semua berada dalam keadaan sihat sejahtera. Cik Moon alhamdulillah sihat. Maaf diatas kelewatan untuk review kali ini, bulan Mei agak sibuk bagi Cik Moon.. hehehe harap semua pembaca bawakan bersabar ye.. (^_^)
Kali ini Cik Moon akan review satu anime yang bercirikan adaptasi daripada kisah sastera pendek jepun. Tajuknya adalah Aoi Bungaku.

Genre
Drama, Horror, Mystery, Psychological

Tema
Historical, Literature, poetry, suicide, unrequited love

Episod
12

Pengenalan
Anime ini merupakan adaptasi daripada 6 buah sastera pendek jepun.  Kesemua adalah cerita kisah dongeng Jepun. Kisah-kisah yang diadaptasikan

1. No Longer Human daripada Osamu Dazai
2.Sakura no Mori no Mankai no Shita daripada Ango Sakaguchi
3. Kokoro daripada Natsume Soseki
4. Run, Melos! daripada Osamu Dazai
5. The Spider's Thread daripada Ryunosuke Akutagawa
6.Hell Screen daripada Ryunosuke Akutagawa

No Longer Human

Citer ini berkenaan seorang lelaki yang merasakan dirinya asing dalam komunitinya. Kalau tengok kisah ni akan ada lembaga hitam yang sentiasa mengikuti watak utamanya. Daripada kecil sehinggalah dia dewasa. Lembaga ini akan mengacau pemikiran watak utama, lagi-lagi kalau dia sedang bersendirian.

Sakura no Mori no Mankai no Shita 

Kisah ini adalah berkenaan perompak hutan. Selain merompak dia juga menculik wanita cantik dan dijadikan sebagai isteri. Ramai juga isterinya. Suatu hari masa dia nak merompak dia terjumpa dengan seorang wanita cantik. Apa lagi terus dijadikan sebagai isteri, wanita yang baru diculiknya tu telah mengarahkan dia untuk membunuh semua isteri-isterinya dan dia melakukannya sebab terlampau taksub dengan wanita yang dia culik tu.

Kokoro
Citer ini berkisahkan seorang lelaki dan sami. Ada dua perspektif cerita iaitu dari sudut lelaki dan dari sudut sami. Kira ada dua cerita yang berbeza daripada dua sudut pandangan. Apa yang pasti, kisahnya adalah =lelaki dan sami ini merupakan kawan dari sekolah. Apabila dewasa, lelaki ini mengajak sami tersebut tinggal bersama dengannya. Konflik berlaku apabila sami tersebut jatuh hati pada anak perempuan tuan rumah.

Run, Melos!
Run, Melos! mengisahkan satu pementasan teater oleh penulis skrip berkenaan kisah pengkhianatan semasa dia sekolah dahulu. Penulis skrip tersebut mempunyai seorang rakan yang berbakat dalam lakonan, semua pelajar mengagumi rakan tersebut. Tibalah satu malam dimana mereka berdua membuat satu perjanjian untuk melarikan dan perjanjian tersebut tidak dilakukan oleh rakan tersebut. Menyebabkan penulis skrip marah dan menulis skrip Run, Melos!.

The Spider's Thread 
Kisah ini adalah mengenai seorang perompak. Perompak ini sangat jahat dan kejam. Sanggup membunuh apa sahaja namun ada satu sahaja dia tidak membunuh iaitu labah-labah. Disaat dia mati, kira macam alam entah mati ke tak saya pun tak dapat nak pastikan, labah-labah tersebut telah membantu dengan memberikannya benang tetapi sikap perompak tu yang tamak telah menyebabkan pengakhiran yang tragis

Hell Screen
Kisah mengenai pelukis teragung serta anak perempuannya. Raja telah mengarahkan pelukis tersebut  melukis suasana kerajaan yang dibangganya sepenuh ruang di mausoleum. Dari sudut pelukis, kerajaan raja tersebut sangat kejam. Hamba-hamba telah ditanam hidup-hidup untuk dijadikan kubu kerajaan tersebut. Sangat tragik apabila anak perempuan dibakar hidup-hidup kerana Raja tersebut menganggap mereka sebagai pengkhianat,


Lukisan Hell Screen


Apa yang menarik Aoi Bungaku ni?

Bagi pendapat Cik Moon cerita ini menarik dan berbeza daripada anime lain kerana menggunakan konsep sastera dan kepelbagaian cerita dalam satu anime. Dari sudut psikologi, aspek kemurungan, bunuh diri, paranoid banyak diterapkan. Kalau anda menonton anime ni, akan ada narrator yang menceritakan latarbelakang penulis setiap kisah sebelum bermula pada setiap episod anime tersebut. Apa yang boleh saya katakan. penulis-penulis ini masing-masing mempunyai kisah hidup yang kasihan. Oleh itu mereka terjemahkan dalam nukilan mereka.

Setiap anime mempunyai jalan cerita yang berlainan. Boleh dikatakan cerita Aoi Bungaku agak berat untuk pemahaman. kalau yang biasa bersastera mungkin akan senang tangkap jalan cerita yang disampaikan. Hehehehe..

Pengajaran


Bagi Cik Moon la kan, pengajaran daripada anime ini berbalik pada diri kita sendiri. kita hendaklah sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki. Sifat cemburu terlampau, suka menuduh sebarangan, panas baran, kekejaman melampau perlu kita jauhi. Kalau tidak perasaan ini akan mengawal diri kita. Sentiasa beringat pada yang Maha Esa, minta petunjuk dariNya agar kita tidak tersasar daripada kehidupan. Cewaahh, ceramah pula~


Baiklah sampai sini sahaja nukilan Cik Moon pada entri kali ini. Semoga kita ketemu di entri akan datang~ Cau cin cau~~

Nota Kaki
Sumber gambar daripada Google

Sabtu, 21 Mei 2016

Shingeki no Bahamut


Assalamualaikum, salam sejahtera. 
2 minggu Cik Moon berehat dari menulis blog,Kali ni Cik Moon nak review anime yang bertajuk Shingeki no Bahamut. Mari kita teruskan~

Genre
Fantasy, Action, Adventure

Episod
12

Sinopsis

Mistarcia adalah sebuah dunia magik dimana manusia,gods dan demons hidup bersama. Suatu msa dahulu terdapat seekor raksasa hitam bersayap perak yang dikenali sebagai Bahamut telah mengugut untuk musnahkan dunia tersebut tetapi manusia telah bergabung dengan gods dan demons mengetepikan segala perbezaan mereka untuk melawan dan mengunci Bahamut. Kunci tersebut telah dipisahkan 2 bahagian dan diberikan kepada gods dan demons agar mereka tidak bersatu dan Bahamut tidak dapat dilepaskan. Setelah 2000 tahun berlalu, dunia Mistarcia berada dalam keadaan aman sehinggalah munculnya seorang wanita ang telah mencuri separuh kunci. Pemburuan berlaku untuk pencuri tersebut dan mengekalkan seal bahamut namun terdapat juga orang lain yang ingin mendapatkan kunci tersebut demi melepaskan Bahamut tersebut.

Karakter

Nama: Favaro Leone
Seiyuu: Hiroyuki Yoshino
Favaro seorang bounty hunter, suka melanggar peraturan selain tu dia juga seorang yang lucu. 

Nama: Kaisar Linfald
Seiyuu: Go Inoue
Kaisar ni seorang yang skema. Tidak berapa suka dengan Favaro, sering bergaduh kalau berjumpa.

Nama: Amira 
Seiyuu: Risa Shimizu
Demon yang mencuri separuh kunci dari tempat Gods. Mengikut Favaro untuk berjumpa ibunya. Amira ni special sikit sebab dia ada campuran Gods dan Demon.

Nama: Rita
Seiyuu: Miyuki Sawashiro
Seorang necromancer. Rasanya umur dia lagi tua daripada Favaro atau Kaisar cuma bentuk fizikal kanak-kanak menyebabkan ramai yang ingat dia masih budak lagi. 

Kaisar dan Favaro

Amira versi manusia
Rita si Necromancer

Amira versi demon


Apa yang menarik?

Cik Moon rasa, mesti ramai tak suka tengok Shingeki no Bahamut sebab hero atau watak utama dia tidak berapa kacak. Lagi-lagi dengan rambut afronya, tapi bagi Cik Moon, watak utama dia ada karakter yang berbeza berbanding watak utama anime lain. Favaro ni jenis tak kisah dengan apa yang berlaku disekelilingnya. Apa yang dia tau, duit, makan dan wanita.. 

Favaro jumpa Amira
Sebenarnya Favaro ni tidak sengaja jumpa Amira pada suatu malam. Keesokkan paginya, Favaro mendapati belakang badan dia ada ekor. Rupa-rupanya Favaro berjanji dengan Amira masa malam tersebut dan Favaro langsung tidak ingat sebab masa tu dia dalam keadaan mabuk. Sebenarnya Favaro tidak suka si Amira ni mengikut dia, memang dia berniat untuk tinggalkan Amira sampai memberitahu pihak berkuasa mengenai Amira. Yang lucunya, kuda si Favaro ni, kuda Favaro tidak sampai hati bila tengok Amira diperlakukan sedemikian jadi kuda ni la yang menyelamatkan Amira daripada ditahan daripada pihak berkuasa. Nak tak nak, si Favaro ni terpaksa menolong Amira dan mereka mengembara untuk menemukan Amira dengan ibunya.

Bahamut
Untuk makluman semua, watak Bahamut ni akan keluar nak dekat akhir. Huhuhu..Cik Moon memang tak sabar nak tengok si Bahamut ni sebab makhluk ni merupakan makhluk kegemaran Cik Moon dalam siri Final Fantasy. Rekaan Bahamut dalam anime ni cantik dan kemas. 

Bahamut


Kemunculan Rita
Antara yang menarik dalam anime ni ialah pertemuan Kaisar dengan Rita. Rita seorang Necromancer yang mampu summon zombie. Tetapi dalam episod ni Kaisar ditipu dengan Rita sebab Rita telah menggunakan spell untuk mengaburi mata si Kaisar, di mata Kaisar, Rita ada keluarga yang bahagia. Kaisar dijamukan dengan makanan yang enak tapi yang sebetulnya itu hanyalah ilusi oleh Rita apa yang dimakan oleh Kaisar adalah ulat-ulat dan ibu bapa Rita adalah mayat yang dihidupkan oleh Rita untuk mengaburi Kaisar.  Akhirnya Kaisar diselamatkan oleh Favaro dan Amira. Kekalahan Rita telah membuatkan Rita mengikuti Kaisar dalam pengembaraannya. 

Muzik
Lagu opening sangat power bagi Cik Moon, head banging gitu. Dinyanyikan oleh kumpulan SiM. Lirik lagu dia sangat mempunyai makna yang tersendiri. Antara opening yang terbaik untuk musim anime masa tu bagi Cik Moon la. hehehe. Lagu ending dia dinyanyikan oleh Risa Shimizu bertajuk Promised Land, seiyuu kepada Amira. masa Cik Moon dengar lagu ending ni. terus Cik Moon terpikat. Komposisi muzik dalam lagu sangat cantik disamping suara Risa Shimizu yang merdu. hehehe.. 


Akhir Kata
Cik Moon memang rekemen pada semua pembaca untuk menonton anime ni sebab anime ni menarik di samping jalan ceritanya serta sikap karakter dia berbeza dengan anime yang biasanya ditayangkan. Baiklah sampai disini sahaja coretan saya, Tata titi tutu~~

Sumber gambar dari google

Sabtu, 30 April 2016

Shiki




Assalamualaikum~ 
Apa khabar semua? mesti semua sibuk bercuti..hehehe...Kali ni Cik Moon nak cerita sikit pasal satu anime yang bertajuk Shiki.. Anime ni Cik Moon tengok masa 2011 ,tengah cuti sem masa tu...hohoho...throwback sekejap..Baiklah kita teruskan~~

Episod
24

Genre
Horror,Supernatural, Mystery

Sinopsis
Kampung Sotoba mempunyai jumlah penduduk seramai 1300 orang. Kampung tesebut sangat terpencil dimana ia tidak dihubungkan dengan lebuh raya. Amalan pengebumian masih lagi diteruskan. Suatu hari terdapat 3 kematian, kemudian sau per satu kematian di laporkan. Doktor Toshio Ozaki merasakan sesuatu yang pelik mengenai kematian tersebut. Doktor tersebut membuat penyiasatan terhadap kematian trsebut dan mendapati bahawa kematian tersebut dilakukan olah makhluk shiki. Natsuno Yuuki seorang pemuda yang tidak suka tinggal di kampung. Namun kini dirinya diancam dengan kematian disebabkan kejadian yang berlaku di kampung tersbut.


Karakter


Nama : Toshio Ozaki
Seorang yang bersungguh-sungguh menyiasat kematian yang pelik di kampung itu. Sanggup berbuat apa sahaja demi menyelamatkan penduduk kampung.


Nama: Natsuno Yuuki
Pemuda berusia 15 tahun. Berpindah ke kampung kerana mengikut keluarga.  Tidak peramah, namun mengambil berat terhadap rakannya iaitu Tohru.

Nama: Megumi Shimizu
Gadis yang meminati Natsuno namun tidak berbalas. Megumi mati dan menjadi shiki membunuh satu per satu.


Nama: Tohru Muto
Rakan Natsuno, seorang yang ceria. Umur 18 tahun, suka bermain game. Mati dibunuh oleh Megumi yang cemburukan keakraban tohru dengan natsuno.


Nama: Sunao Kirishiki
Berumur 100 tahun, Shiki yang tertua. Namun mempunyai kisah silam yang menyedihkan.
Tinggal di rumah agam bersama "keluarga"nya.


Nama: Seishin Muroi
Seorang pendeta serta penulis novel. Tidak suka dengan tindakan Toshio melaksnakan penyiasatan terhadap shiki(masa tu isteri Toshio telah jdi shiki, jadi Toshio buat penyiasatan terhadap isterinya) Seishin didapati mengikut sunao dan menyelamatkan Sunao daripada dibunuh.

Megumi, Natsuno, Tohru
Sunao dan Seishin

Toshio

Best ke citer ni?
Bagi Cik Moon la, citer ni antara genre seraaammm yang menarik.. Lagu opening pun da menyeramkan. Dengan penceritaan yang menarik, kita jadi detektif bila tengok cter ni,yelah duk memikirkan apakah disebalik shiki ni. Asyik ada kematian seorang demi seorang hari demi hari. Elemen kejutan pun leh tahan gak la.. kalau tengok pada waktu malam memang ada la gak seramnya~Pastu adegan Megumi mmbunuh orang pun seram gak..ohya, scene doktor tu menyiasat isterinya pun best bole dikatakan kejam gak la.Tapi ending dia , Cik Moon tak berapa nak suka macam tergantung gitu, apapun kalau korang nak tengok (bagi sesiapa yang belum tengok) , saya syorkan citer ni..


Hai~ 

hehehhehehe...ni kalau tengok malam-malam memang menyeramkan. Muzik latar pun sesuai dengan babak yang digunakan. Lepas tengok episod Megumi ni, Cik Moon pun ada perasaan takut dan seraaammm nak tengok bawah katil malam-malam. Hahaha sampai gitu perasaan Cik Moon lepas tengok Shiki ni. Pastu bila Cik Moon pi Kuala Pilah, di jalan Bukit Putus tu, selalu gak terbayang-bayang mata merah kat kawasan hutan tu. huhu.. tula terpengaruh sangat.. sekarang dah tiada perasaan seram tu.. lucu pula bila ingat masa dulu.

Mata merah sang shiki

Penyiasatan Toshio terhadap isterinya
Cik Moon memang terkejutlah dengan penyiasatan Toshio, seperti yang sedia maklum Toshio melakukan penyiasatan terhadap makhluk Shiki ni. Tetapi yang sedihnya apabila isterinya telah menjadi makhluk tersebut. Jadi Toshio telah mengambil tindakan drastik dengan menjalankan penyiasatan terhadap isterinya sendiri. Agak kejam jugalah tindakan Toshio tapi apa nak buat isterinya bukan lagi manusia daripada ramai lagi manusia terkorban Toshio terpaksa mengambil risiko. 

Penampilan Gackt
Yup, Gackt telah menjadi seiyuu dalam salah seorang karakter dalam citer ni..hahaha...memang teruja masa tu bila tau Gackt jdi seiyuu dlm citer ni, almaklumlah Cik Moon ni peminat gackt :3 
Cuma terkilan sikit sebab tiada lagu Gackt yang digunakan dalam anime ni. Huhu..



Gackt sebagai Seishiro Kirishiki


Kata Akhir
Baiklah sampai disini sahaja coretan saya~ hoho..jumpa lagi semua, cau cin cau~~~ XD




Nota Kaki
Sumber Gambar

google image

Ahad, 24 April 2016

Hotarubi No Mori e




Assalamualaikum, Cik Moon datang kembali..
Hehe..kali ni nak review pasal satu anime movie ni.. Sebenarnya anime telah diperkenalkan oleh kawan saya nun jauh dari Indonesia.. dia kata tengoklah anime ni..Cik Moon pun tengoklah~ Jum kita sama2 meneroka alam hutan yang penuh misteri~~

Genre
Romance, Slice of Life, Supernatural

Tema
Spirits

Episod
1 sahaja (45minit durasi)

Sinopsis
Semasa kecil, Hotaru telah sesat dalam hutan semasa musim panas di tempat pakciknya. Dia telah diselamatkan oleh satu spirit ni yang bernama Gin.Namun begitu, Gin tidak boleh disentuh oleh manusia,jika disentuh maka dia akan hilang di muka bumi.  Maka bermulalah kisah antara Hotaru dan Gin dimana Hotaru akan sentiasa nantikan musim panas seterusnya bersama dengan Gin setahun demi setahun.

Karakter

 Takegawa Hotaru



Watak utama dalam Hotarubi no Mori e,seorang yang ceria, mendengar kata sebab masa Hotaru kecil,Gin menyuruh jangan menyentuhnya dan Hotaru tidak pernah menyentuh Gin dari kecil sehingga dia dewasa. seorang yang mengambil berat. Umur Hotaru menampakkan peningkatan dalam anime ni.. setting anime tersebut dari Hotaru kecil hingga dia remaja. Mempunyai perasaan terhadap Gin


Gin

Spirit atau penjaga hutan. Menolong Hotaru yang sesat dalam hutan masa Hotaru kecil. Sejak dari itu, Gin menjadi rakan sepermainan Hotaru semasa Hotaru berada disana.


Apa yang menarik?
Bagi Cik Moon cerita sangat menyentuh perasaan, orang kata apa "sweet" gitu..sedih pun ada.. terutama part Hotaru dengan Gin (dipesta matsuri untuk spirits)..sempat lagi airmata bercucuran...huhu siapa la potong bawang ni.. xD
Jalan cerita dia tak complicated, plot cerita berkembang dengan baik sebab anime ni hanya fokus pada 2 watak oleh itu penceritaan dapat difokuskan dengan baik. Selain mudah untuk difahami, ia juga diiringi dengan muzik latar yang sangat menenangkan jiwa. Cik Moon suka betul dengan muzik latar dia macam kita berada di musim panas, sambil makan tembikai ditiup angin sepoi2 bahasa gitu~ cewaahh!! xD
Gambar pemandangan terutama hutan sangat cantik ditonjolkan, seperti yang kita tahu Jepun sangat terkenal dengan hutan misterinya.

Komposis muzik
Dari sudut muzik, Cik Moon suka betul dengan muzik yang digunakan. Muzik dia sangat tenang, kalau anda semua rasa stress ke tak tenang ke boleh la mendengar muzik dari anime Hotarubi no Mori E. Memang saya rekemen anda mendengarnya. 

Jalan cerita
Walaupun penceritaan dia tidaklah complex sangat, tapi mesej tetap disampaikan dengan baik. Dengan durasi 45 min, penulis telah menunjukkan kita kisah romantis antara penjaga hutan dan manusia biasa. Agak lama juga bagi Gin meluahkan perasaannya namun luahan perasaan tersebut berjaya disampaikan kepada Hotaru disaat akhir (Cik Moon cam nak pukul je budak kecil tu, yelah kalau budak kecil tu tak terpegang tangan si Gin, tentu Gin tak hilang dan mampu bersama lama sikit dengan Hotaru).


Bersama-sama dari kecil hingga besar :')
Akhir Kata
Sampai sini sahaja untuk kali ini, semoga kita ketemu di entri akan datang~ tata titi tutu~~


Nota kaki

Sumber Gambar
google image

Ahad, 17 April 2016

Macross Delta




"MUSIC IS MAGIC
  MUSIC IS LOVE
  MUSIC IS HOPE
  MUSIC IS LIFE
  Lend an ear to the song of the goddess!"

(petikan kata-kata dari Walkure)

Assalamualaikum, apa khabar pada semua pembaca~ Harap semuanya sihat sejahtera, almaklumlah dengan keadaan cuaca yang tak menentu diri kita mudah didatangi penyakit. Kali ni saya nak perkenalkan dengan anda semua dengan satu siri anime yang sangat tidak asing lagi dalam genre mecha, kali ni siri itu telah mengeluarkan anime yang bertajuk Macross Delta. 

Genre 
Action, Science fiction, Mecha

Tema
Makhluk asing, Cinta, Angkasa Lepas

Episod
Prologue (31 Disember 2015)
Yang terkini baru episod 3 (masih disiarkan)

Pengenalan
Macross Delta adalah pada tahun 2067 iaitu 8 tahun selepas kejadian Macross Frontier. Galaksi telah dikejutkan dengan Sindrom Var dimana manusia yang menghidapinya akan bertukar menjadi amuk (berserk). Oleh itu, satu squad yang terdiri daripada idol yang berbakat telah ditubuhkan dalam mengatasi sindrom ini. Squad tersebut dikenali sebagai Walkure yang menggunakan kuasa lagu untuk menenangkan insan yang dijangkiti sindrom ni, mereka telah dibantu oleh Delta Squadron iaitu kumpulan juruterbang Valkyrie yang berpengalaman. Walkure dan Delta Squadron berganding bahu menangani sindrom ni namun terdapat campurtangan kumpulan misteri iaitu Aerial Knights Valkyrie Fighter dari Kingdom of Wind.

Karakter


Nama: Hayate Immelman
Umur: 17 tahun
Seiyuu: Yuma Uchida
Memiliki daya rentak lagu yang hebat, memakai pendant yang diberikan oleh ayahnya sambil berlegar-legar di galaksi. Di hari terakhir dia bekerja dia ( dia pandu forklift siap menari2 forklift tu) dia telah terjumpa dengan Freyja Wion dan menyelamatkan Freyja Wion daripada ditangkap.


Nama: Freyja Wion
Umur: 14 tahun
Seiyuu: Minori Suzuki
Melarikan diri daripada perkahwinan yang diatur. Seorang Windermerian, iaitu humonoid yang memiliki kelebihan yang tersendiri. 

Nama: Mirage Farina Jenius
Umur: 18 tahun
Seiyuu: Asami Seto
Satu-satunya juruterbang tunggal wanita dalam Delta Squadron. anak sedara kepada Mylene (Macross 7), cucu kepada Max dan Milia Jenus (Macross).
Dari kiri: Freyja, Hayate, Mirage


Walkure
                       
                                  

Mikumo Guynemer
Seiyuu: Ami Koshimizu
Nyanyian: JUNNA

Kaname Buccaneer
Seiyuu:Kiyono Yasuno

Makina Nakajima
Seiyuu: Nozomi Nishida

Reina Prowler
Seiyuu: Nao Tayama

Delta Squadron

Chuck Mustang
Seiyuu: Shinji Kawada

Messer Ihlefeld
Seiyuu: Koki Uchiyama

Arad Molders
Seiyuu: Toshiyuki Morikawa

Ernest Johnson
Seiyuu: Unsho Ishizuka

Aerial Knight 


Roid Brehm
Seiyuu: Kaito Ishikawa

Keith Aero Windermere
Seiyuu: Ryohei Kimura

Bogue Con Vaart
Seiyuu: KENN

Theo dan Xao Jussila
Seiyuu: Kei Minegeshi 


Valkyrie
Dalam Macross Delta, VF 31 Siegred telah digunakan oleh Delta Squodron.



Manakala SV 262 digunakan oleh Aerial Knight



Pandangan
Ramai penonton diluar sana mengatakan Macross Delta tidak begitu menyengat dek kerana konsep kumpulan idol macam anime Love Live..tapi bagi saya, Macross Delta ada keunikannya yang tersendiri. Memang la kalau nak dibandingkan dengan siri Macross terdahulu terdapat perbezaan yang ketara dalam penyampaian anime ni. Bagi saya anime ni adil bagi penonton sebab kalau lelaki boleh meminati Walkure manakala penonton perempuan boleh meminati Aerial Knight.. Cantik dan lawa gitu..hohoho.. Storyline stakat ni masih belum berkembang sebab masih ongoing..jadi korang, jum! follow anime ni

Ohya sape2 yang nak join lagu ni di Smule..bole je ke pi ke akaun saya CikMoon90 untuk nyanyi bersama-sama.. hehehee... jangan lupa add saya di Smule (>.~)v

Baiklah, sampai sini sahaja coretan Cik Moon, semoga kita berjumpa lagi~~ 

Nota Kaki
Sumber Gambar
Google image

Ahad, 10 April 2016

Plastic Memories


Assalamualaikum dan selamat tengahari (sebab entri ditulis waktu tengahari...hohoho) pada semua pembaca blog Dunia Anime Cik Moon. Apa khabar semua? Harap sihat belaka~ ehehehe..Kali ni Cik Moon nak tulis review sikit mengenai anime ni yang diberi tajuk Plastic Memories.

Genre
Drama, Romance, Science Fiction

Episod
13

Sinopsis
Di masa hadapan, android kelihatan seperti manusia malah mempunyai jiwa dan perasaan. Android ini dijual di seluruh dunia. Satu syarikat, SA Corp telah menghasilkan giftia (android). Walaupun android ini mempunyai ciri-ciri hampir seperti manusia namun terdapat satu kelemahannya iaitu giftia ini mempunyai jangka hayat. Sebelum jangka hayat giftia ini habis, giftia ini hendaklah di ambil semula oleh pekerja SAI Terminal Service. Mizugaki Tsukasa, 18 tahun telah memulakan kerjayanya di SAI Terminal Service bersama pembantunya Isla.

Karakter



Nama: Mizugaki Tsukasa
Umur: 18tahun
Bekerja di SAI Terminal Service selepas gagal dalam ujian kemasukan universiti kerana faktor kesihatan.
Tugas: Spotter
Jatuh cinta pada Isla pada pandang pertama
Mahu bersama dengan Isla hingga saat akhir Isla kerana cintanya yang mendalam



Nama: Isla (sebut sebagai Aira dlm bahasa jepun)
Seorang Giftia
Tugas: Marksman kepada Tsukasa
Seorang yang cuai, pendiam, suka pada herba, sering membuat teh untuk ahli dalam Terminal Service
Veteran di Terminal Sevice. Pernah bekerja dengan Kazuki kemudian berhenti menjadi marksman sehinggalah Tsukasa tiba.
Pada mula tidak ada perasaan terhadap Tsukasa namun perasaan suka mula datang setelah bekerja dalam satu kumpulan.



Nama: Kuwanomi Kazuki
Tugas; Spotter
Bos Tsukasa, seorang yang sangat garang bagi pekerja dibawahnya.
Pernah bekerjasama dengan Isla sebagai satu kumpulan dulu.
Sebelah kakinya dipotong semasa menjalankan tugas mengambil semula griftia iaitu penjaga Michiru tiga tahun lepas.




Nama: Kinushima Michiru
Umur: 17 tahun
Tugas: Spotter
Mempunyai perasaan dengan Tsukasa tapi tak mengaku..dia ni tsundere..haha
Senior setahun Tsukasa dalam kerja
Dibesarkan oleh griftia yang mempunyai sifat simpati pada kanak-kanak. Michiru telah menghalang penjaganya daripada diambil semula oleh Terminal Service. Perkara ini menyebabkan jangka masa griftia tersebut melebihi limitasi dan akhirnya penjaganya menjadi Wanderer.

Nama: Zack
Seorang giftia
Tugas: Marksman kepada Michiru
Seorang budak lelaki yang suka menyakat orang.

Dari kiri: Michiru, Zack, Tsukasa , Isla



Apa yang menarik?
Pada mulanya Cik Moon ingat citer ni lovestory yang cam biasa kita tengok di anime lain, rupanya ada kelainannya. Dalam anime ni, android atau griftia ni sifatnya hampir sama dengan manusia kerana ada perasaan dan jiwa, Kalau tengok, tak dapat nak buat perbezaan griftia ngan manusia. Jalan cerita berkembang dengan baik terutama perhubungan Tsukasa dengan Isla.
Ohya ada persamaan anime ni dengan anime lain.. cer tengok gambar ni. Bagi Cik Moon la, mungkin penulis Plastic Memories ni mendapat inspirasi daripada anime Evangelion sebabkan kalau kita tengok karakter Isla dan Michiru seiras-iras dengan Rei dengan Asuka, terutama warna rambut dan mata. hehehe...Kalau tengok sikap pula, Isla agak dense manakala Michiru tsundere. Tapi Isla sebenarnya bukanlah dense, yang sebetulnya karakter Isla periang semasa dia bersama dengan Kazuki. Namun berubah bila mereka tidak sepasukan sekali.



haa..Ada sama kan?

Sedih ke?
Plastic memories merupakan anime sedih orang kata tangkap syahdu la.. haha.. episod pertama da buat saya mengalirkan air mata dimana kita melihat konsep perpisahan. Dalam episod ni, Tsukasa diberi latihan untuk mengambil semula griftia. Griftia ini telah dijaga oleh pasangan tua yang tiada anak dan menganggap gritia ini seperti anak mereka sendiri. Babak perpisahan tersebut telah dilakukan dengan baik menyebabkan saya yang tengok ni mengalir airmata gak. huhu..


Plastic memories juga memegang konsep, hargailah seseorang sebelum mereka tiada. Setiap episod yang mereka melakukan kerja me'retrive' giftia, kita akan melihat situasi keluarga yang menganggap giftia ni seperti keluarga sendiri. Jadi akan berlaku konflik dimana ada ahli keluarga yang tidak mahu giftia ini diambil semula kerana mereka takut akan kehilangannya sampai ada yang sanggup melarikan giftia ini bersama-sama mereka. Oleh yang demikian, anime ini mengajar pada kita untuk kita melepaskan sesuatu yang mana ia bukan milik kita selamanya. Kita hendaklah belajar untuk menerima kenyataan walaupun kenyataan tersebut perit untuk kita hadapi.


Wanderer tu apa?
Wanderer ialah giftia yang telah melebihi limitasi jangka hidupnya. Ketika ini, segala perasaan dan emosi giftia tersebut berubah ibarat orang yang mengamuk. Segala memori sebelum ini telah padam dan mereka bertindak ganas hingga boleh membunuh sesiapa sahaja, Gambar dibawah ialah saat Michiru tidak mahu memberikan penjaganya kepada Terminal Service sehingga menyebabkannya jadi wanderer.


Masa inilah Kazuki kehilangan sebelah kaki kerana hendak menyelamatkan michiru dalam mengambil semula penjaganya.


Inilah yang bakal terjadi jika giftia ini tidak di'retrieve'. Ibarat amuk atau gila. Hal ini yang sering ditakutkan oleh pekerja Terminal Service jika ianya tidak diambil semula. Oleh itu para pekerja seperti Tsukasa perlu melaksanakan tugas mengambil semula dalam jangka masa yang diberikan jika tidak giftia tersebut mampu mengancam sesiapa sahaja tidak kira umur. Ibarat komputer yang rosak itulah wanderer.

Saat Penting
Paling sedih ialah ketika Isla kena ambil semula. Masa ni Tsukasa menguatkan semangatnya untuk melakukan tugas tersebut. Dengan hati yang sedih Tsukasa tetap melakukannya.


Cincin ni tanda giftia tersebut diambil semula.. Semua giftia ni samada akan diprogram semula namun segala memori lepas tidak dapat diingati semula ibarat orang yang baru kalau giftia ni diprogramkan semula. Seringkali kita tengok Isla berbisik pada telinga giftia yang mereka ambil semula. Ayat yang digunakan adalah "I hope one day, you'll be reunited with the one you cherish" iaitu saya berharap suatu hari nanti anda akan diketemukan dengan seseorang yang awak sayang. Memang sedih bila ayat ini diungkapkan lagi-lagi semasa perpisahan. Ayat ini juga digunakan oleh Tsukasa semasa hendak me'retrieve' Isla.. fuh, Cik Moon tengok pun sayu je rasa. Almaklumlah, masa tu si Tsukasa dan Isla baru je suka sama suka tak sangka kena berpisah pulak. Memang tangkap syahdu betullah.


Cinta Tsukasa terhadap Isla berputik sejak pertama kali berjumpa dalam lif. Episod pertama kita dapat lihat cinta pandang pertama Tsukasa pada Isla. hahaha.. sweet gitu..




Penutup
Baiklah sampai sini sahaja review Cik Moon, semoga ketemu lagi~~ Terima kasih kerana membaca entri ini :D


Nota Kaki

Sumber Gambar
google image



Ahad, 3 April 2016

Amnesia




Assalamualaikum~ salam sejahtera.. Kali ni Cik Moon nak review pasal anime lama yang bertajuk Amnesia. Mari kita mulakan~~ Yosha~~!!

Genre
Adventure, drama, mystery, romance

Tema
Reverse harem (1 perempuan ada ramai lelaki)

Episod
12 episod

Pengenalan
Amnesia adalah satu siri visual novel yang dibuat oleh Idea factory, kemudian telah dijadikan game untuk pelantar psp, Satu adaptasi anime telah dibuat pada 2013 setahun selepas versi game dikeluarkan.

Sinopsis
Heroine telah bangkit pada pagi 1 ogos dan mendapati dia tidak ada sebarang memori silamnya. Tiba-tiba datang seorang budak lelaki yang dikenali sebagai Orion. Orion ni mcm spirit, dia membantu heroine mendapatkan semula memorinya yang telah hilang. Sebenarnya Heroine ni macam masuk dunia berbeza atau dimensi berbeza. Kalau nak tau setiap karakter utama ada simbol dunia masing-masing. Jika heroine masuk ke dunia salah seorang lelaki itu, maka lelaki itu adalah teman lelakinya di dunia tersebut.

Karakter

 Nama: Heroin
 Dalam anime ni, heroin mengalami masalah lupa ingatan,
 Umur: 18 tahun
 Tahun pertama dalam universiti amik bidang psikologi.
 Kerja sambilan di Meido no Hitsuji

Nama: Orion
Spirit yang membantu Heroine untuk mendapatkan semula ingatannya.
Orang lain tak boleh nampak Orion, hanya berkomunikasi dengan Heroine
Seorang yang ceria.

Nama: Shin
Umur: 17 tahun
Dia dengan Toma kawan Heroine masa kanak-kanak
Simbol jalan cerita : Heart
Suka terhadap anjing

Nama: Toma
Umur: 19 tahun
Rakan kepada Shin dan Heroine
Mempunyai sifat yandere (hoho)
Berbakat dalam pelbagai bidang.
Mencintai Heroine dalam 2 dunia iaitu dalam jalan cerita Shin dan jalan cerita dia sendiri.
Simbol untuk jalan cerita: Diamond

Nama: Ikki
Umur: 22 tahun
Pelajar tahun ke 4 dalam univeristi
Berkawan dengan Kent
Mempunyai kuasa daya tarikan pada mata dimana sesiapa yang memandangnya akan suka atau jatuh cinta (efek pada perempuan khususnya) tetapi tidak berkesan pada Heroine, menyebabkan dia jatuh hati pada Heroine dalam jalan cerita dia.
Ramai peminat perempuan
Simbol jalan cerita : Spade

 Nama: Kent (si kacamata)
 Umur: 25 tahun
 Seorang graduan universiti
 Percaya bahawa semua masalah boleh diselesaikan menggunakan logik
 Kenali Heroine sebab dia jadi tutor pada Heroine
 Seorang yang sukar meluahkan perasaan
 Simbol jalan cerita : Club

Nama: Ukyo 
Umur: 24 tahun
Seorang photographer yang mempunyai 'split personaliti'
Simbol jalan cerita : Joker


Kiri atas: Shin, Toma, Ikki
Kiri bawah: Kent, Ukyo, Orion

Heroin

Apa yang menarik pasal Amnesia?
Bagi pendapat saya, daya tarikan adalah karakter lelakinya yang handsome dan cute gitu.. Berbeza dengan konsep anime reverse harem sebelum ni, Amnesia menggunakan dimensi atau dunia yang berlainan dalam jalan ceritanya, Disini, kita dapat lihat, jika Heroine berada dijalan cerita simbol Heart maka teman lelaki Heroine adalah Shin. Dalam anime ni, Heroine memasuki ke lima-lima jalan cerita untuk mengembalikan semula ingatannya (dibantu oleh Orion). Anime ni memang fokus pada penonton wanita, namun fesyen yang ditonjolkan sangat menarik dan direka dengan teliti.



Fesyen
Baju yang digunakan dalam anime...hoho..suka dengan padanan warna setiap karakter. Stail karakter dilakukan dengan kemas dan cantik. Cik Moon suka, pelukis menggunakan elemen warna pada setiap karakter, Merah pada Shin, biru pada Ikki, kuning pada Toma dan putih pada Ukyo, Walaupun stail atau fesyen ni agak keterlaluan untuk digunakan pada kehidupan seharian kita tetapi bagi Cik Moon agak menarik juga lah sebab jarang tengok fesyen yang sebegini pada karakter lelaki, al maklumlah kebanyakan karakter lelaki stail baju dia simple saja. hehehe... 


Sikap
Toma si yandere... dia mengurung Heroine supaya heroine tidak meninggalkannya..haha kalau saya, cabutlah nak~ si Heroine ni bole tenang lagi menghadapi situasi ni, Memang sangat drastik tindakan Toma dalam mengurung Heroine siap ada sangkar dalam bilik. Ish ish ingat manusia ni haiwan ke main sangkar-sangkar. hahaha kepada peminta touma jangan marah ye.. Kalau ikut situasi Toma, disebabkan dia sayang sangat pada Heroine, dia sanggup melakukan apa sahaja. Tu la sampai kena kurung sekali. Toma oo Toma, sungguh kejam awak ni. 
Shin pula agak ikut perasaan, segala tindakan dia buat agak melulu sikit. Mungkin sebab usia dia lebih muda pada Heroine, jadi dia berusaha untuk jadi yang terbaik bagi Heroine. Dia seorang yang mengambil berat, apa jua yang berlaku pada Heroine, Shin cepat tangkap. 
Kent pula agak skema orangnya. Apa jua perkara kena berdasarkan logik. Tapi masa route Kent dalam anime, Kent ni je la yang perasan si Heroine ni bukan seperti Heroine yang biasa dia bersama. Kent juga buat kajian dan dia juga percaya bahawa Heroine ni dari dunia lain. Kent ni la satu-satu yang berkomunikasi dengan Orion dengan menggunakan Heroine sebagai medium komunikasi. 
Ikki si lelaki popular. Kalau sudah popular mesti ada peminat. Peminat Ikki ni ramai tapi ada seorang yang obses padanya. Macamna si Heroine ni disukai oleh Ikki, sebab Heroine ni tak lut dengan pandangan mata Ikki. Renungan mata Ikki ni mampu buat orang jatuh cinta, tersuka tanpa sengaja dan yang sama waktu dengannya. Oleh sebab Heroine ni tak terkesan dengan pandangan mata tu, Ikki berasa hairan dan tersuka tanpa sengaja pulak pada Heroine ni.
Ukyo..lelaki misteri bagi Cik Moon, kemunculan dia menyebabkan si Heroine ni pergi ke dunia lain. Dahla ada dua personaliti, huhu seram juga la bagi Cik Moon. Harap maaf pada semua peminat Ukyo. Apa yang Cik Moon tau, Ukyo buat macam ni kerana terlalu sayang pada Heroine dan nak Heroine teruskan hidup walaupun didunia yang berbeza. huhuhu.. 




Apapun, diakhir anime, Heroine kena pilih dunia mana dia nak pergi samada Heart, Club, Spade, Diamond atau Joker (kira dalam anime masih tak diketahui Heroine ni pilih dunia atau dimensi apa) Agak2 korang..korang nak Heroine ni masuk dunia mana? Pilih2,, :p

Baiklah sampai sini saja coretan Cik Moon, akan ketemu lagi dientri akan datang~ cau cin cau


Nota Kaki
Sumber Gambar
google image