Rabu, 20 Julai 2016

Sakamoto desu ga?



Assalamualaikum dan salam sejahtera, apa khabar para pembaca Dunia Anime Cik Moon? Harap semua berada dalam keadaan sihat sejahtera..Agak lama saya tak update anime untuk di review.. almaklumlah cuti raya..hahaha..baiklah kita kembali ke topik review anime kita kali ini.. Anime yang dipilih adalah Sakamoto desu ga?

Genre
Comedy

Tema
Delinquent, School

Episod
12

Sinopsis
Kisah berkenaan seorang pelajar lelaki bernama Sakamoto yang merupakan seorang genius dan disukai oleh semua pelajar tidak kira lelaki atau perempuan. Dalam apa jua keadaan sekalipun, susah, senang atau pelik, Sakamoto mampu menghadapinya dengan penuh 'cool'~~

Karakter


Sakamoto
Seiyuu: Hikaru Midorikawa

Inilah dia watak utama dalam anime ni. Apa yang utama tentang Sakamoto ialah sikap cool nya tak kira apa jua keadaan. Namun begitu, Sakamoto juga menolong kawan-kawan yang dalam kesusahan. Nampak macam dia tak ambil peduli tapi sebenarnya dia sentiasa memberi pertolongan kepada sesiapa yang meminta pertolongan dari dia. Menggunakan pelbagai teknik rahsia untuk menyelesaikan masalah. 


Yoshinobu Kubota
Seiyuu: Akira Ishida

Kawan kepada Sakamoto. Sebenarnya Kubota ni dibuli, Sakamoto yang membantu dia untuk bangkit dari terus dibuli. markah ujian pun bertambah baik bila dia berkawan dengan Sakamoto. Banyak dia belajar dari Sakamoto. Kubota ni bersikap menyendiri kerana ketidakyakinan pada dirinya( masa sebelum kenal Sakamoto) namun ianya berubah semenjak dia bersama dengan Sakamoto. 



Yuya Sera
Seiyuu: Showtaro Morikubo

Rakan sekelas Sakamoto. Masa mula-mula, Sera memang tak suka dengan Sakamoto sebab Sakamoto ni amik perhatian pelajar-pelajar dalam kelas. oh ya, Sera ni seorang model dulu. Setelah kejadian lebah dalam kelas, Sera telah berubah untuk menjadi ahli komedi di kelasnya.



Atsushi Maeda 
Seiyuu: Tomokazu Sugita

Rakan sekelas Sakamoto juga tapi dia ni dalam kategori budak nakal atau gangster la juga. Dia ada 2 orang anak buah yang ikut dia mana dia pergi. Atsushi atau lebih dikenali sebagai Acchan, memang tak suka pada Sakamoto. Dia dan anak buah dia merancang nak kenakan Sakamoto, namun begitu rancangan mereka gagal. Acchan dan anak buah mengagumi dengan kebolehan Sakamoto.


Aina Kuronuma
Seiyuu: Yui Horie

Rakan sekelas Sakamoto. Meminati Sakamoto. Aina ni terkenal dalam kalangan pelajar lelaki tapi Aina tetap suka dengan Sakamoto, malangnya Sakamoto tak layan dia walau pelbagai teknik menggoda lelaki digunakan. 

Apa yang menarik tentang Sakamoto desu ga?


  • Lawak di setiap episod
    Setiap episod memiliki cerita yang berlainan. Memang akan gelak ketawa dengan lawak yang disampaikan. Kadang-kadang tak munasabah juga apa yang dia buat, tapi memang lawak betul lah.
  • Kegilaan terlampau
    Peminat Sakamoto tak kira umur, tak kira budak sekolah, pelajar universiti atau mak orang, nenek, semua minat dengan dia.. ahaha hebat betul penangan si Sakamoto ni. Paling kelakar episod mak Kubota menyamar sebagai Kubota untuk bersama-sama dengan Sakamoto disekolah, mak Kubota ni terpengaruh dengan drama korea, hahaha,, memang kelakar part ost lagu drama korea tu dimainkan masa dalam anime ni. 
  • Teknik Rahsia yang pelik tapi berkesan
    Sakamoto akan menggunakan teknik rahsia dia untuk menyelesaikan masalah. Memang pelik kalau dengar nama teknik tu, apapun kesemua teknik tersebut berjaya membantu Sakamoto dalam masalah yang dihadapi.
  • Sangat tenang hadapi masalah
    Sakamoto ni sangat tenang dalam menghadapi segala macam masalah. Motto Cool olehnya sentiasa digayakan dengan amat sempurna. Disebabkan kelakuannya itu, ramai yang cemburu tak juga yang tergila-gilakan Sakamoto. Tak kira atas pokok, dalam tandas, sedang menyapu, minum air semua dilakukan dengan penuh 'cool'. Haha tergelak abis tengok si Sakamoto ni.
Akhir kata

Anime ni sangat sesuai kalau nak rehatkan minda, dimana banyak unsur komedi. Jalan cerita tak rumit dan berat. Kalau ada masa terluang, boleh la tengok Sakamoto desu ga. Baiklah sampai disini coretan saya. Semoga ketemu lagi~~

Nota Kaki
Sumber gambar dari Google Image

Tiada ulasan:

Catat Ulasan